「子どもは学校へ」? (2)
(「2006年度年次報告書」より)
「かものはしプロジェクト」が提供する「教育」とは、支払った給与で子どもを学校にやってくれ、ということであり、あるいは「リーダーの育成」である。
なぜ「リーダー」が必要かといえば、それはまず「コミュニティファクトリー」の運営のためである。
提携NGOの"WP"の教育の提供に対する考え方は、これとは全く違う。
> Literacy, an important tool for feeding out of schools youth
> especially girls to formal education system and non-formal
> vocational and other income-oriented skills training offered by
> the Program, is increased considerably.
http://www.bigpond.com.kh/users/wp.org/comedu.html
「かものはしプロジェクト」は「識字教育」のようなものを利益の「還元」としか位置づけていない。いわば〈ごほうび〉のようなものである。
> 訓練生からの要望があり、識字教育がスタート!
(「2006年度年次報告書」より)
"WP"とは順番が逆である。
> Community-based education (pre-school, primary school and
> literacy classes) opportunities in working areas,
> facilitate children in particularly girls from disadvantaged
> families, for admission to government school and vocational
> training opportunities.
「識字教育」は「職業訓練」を受ける前の者にも提供される。
言ってみれば、「PCスクール」が入学試験で切り捨てるような層に向けて、教育は提供されている。
もう1つ、「かものはしプロジェクト」は「収入」さえあれば学校に通えるとしているが、そんなことはない。
> * 1,438 students moved from community education to public school.
> * 4,360 out of schools children accessed to public school
> through enrolment campaign organised at 103 villages.
> * 37 literacy's students have accessed to skills training.
> * 61 girls was supported scholarship for education from level 5 to 10.
"WP"は子どもたちに教育を提供するために、たとえばこのような取組みをしている。
「教育青年スポーツ省」制定の識字教育のカリキュラムを修了すれば、小学校への編入が可能となる。その教材は無償で配布されている。
by grilled_duckmole
| 2007-07-19 14:02